dinsdag 18 maart 2014

Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching

Slechts 3 procent van de bedrijven geeft aan dat hun performance management programma’s daadwerkelijk waarde toevoegen. 28 procent van de Europese bedrijven heeft hun beoordelingsprogramma’s het afgelopen jaar daarom aangescherpt. Dat blijkt uit een internationale studie van Mercer.

Antoni van Huissteden, woordvoerder bij Mercer: 'Bedrijven worstelen er duidelijk mee hoe ze, onder economische druk, zo veel mogelijk rendement uit hun personeel halen. Ze nemen daarom hun huidige beoordelings- en beloningssystemen onder de loep en passen deze waar nodig aan.' Mercer onderzocht in de Global Performance Management Survey 1050 organisaties in 53 landen waar 1000 tot meer dan 10.000 werknemers in dienst zijn.

Van de onderzochte bedrijven geeft grofweg een op de drie aan dat het verbeteren van openhartige gesprekken tussen management en personeel de grootste invloed heeft op het verbeteren van de bedrijfsprestaties. Van Huissteden: 'In Europa is hier nog veel groei in mogelijk. Slechts 7 procent van de Europese bedrijven geeft aan dat het management op hoog niveau is opgeleid om openhartige gesprekken over prestaties en beloningen te voeren. Daarnaast is er ruimte om meer uit coaching te halen.' 58 procent van het management van bedrijven in de EMEA-regio is daar extra voor getraind.

De belangrijkste sleutel voor een goed beoordelingssysteem ligt in de competenties van het management. Het blijkt dat bedrijven succesvoller zijn naar mate ze doelstellingen beter koppelen aan werknemers, deze van goede feedback voorzien en de prestaties koppelen aan loopbaanontwikkeling. Van de bedrijven die persoonlijke prestaties van hun medewerkers meten, blijkt het management beter gekwalificeerd. Die bedrijven brengen prestaties beter in kaart en zorgen er voor dat talent groeit.

Een opmerkelijk verschil tussen Europese en Amerikaanse bedrijven is verder het niveau in de organisatie waar persoonlijke ontwikkelingsdoelen worden gesteld. Waar Amerikaanse bedrijven vaker de vrijheid bieden om personeelsdoelen per land te formuleren, worden deze in Europa vaker centraal gedefinieerd en worden deze door vertaald naar persoonlijke doelen in dochterlanden.

Redactie P&O actueel, (2014). Europees bedrijfsleven zet extra in op coaching. Geraadpleegd op: 18-3-14 van: http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2014/1/Europees-bedrijfsleven-zet-extra-in-op-coaching-1452317W/

Mijn visie
Naar mijn mening, vind ik die 3 procent die zeggen dat het daadwerkelijk iets toevoegt aan het bedrijf maar ontzettend weinig. Dit omdat je zoveel uit werknemers kunt halen door middel van coaching en opleidingen. Zo vind ik het ook super goed dat ze er wel iets aan willen doen, dit omdat ze de programma’s zo aanscherpen zodat er wel een toegevoegde waarde uitrolt voor het bedrijf. Wat natuurlijk altijd van belang is en zeker in deze tijd! Daarnaast is iets nieuws natuurlijk ook altijd een goede zet, maar zoals ook beschreven staat in het artikel is dat niet zo gemakkelijk in deze economische tijd. Aangezien er niet meer te besteden is en veel bedrijven het moeten doen met wat ze hebben.

Maar daar kunnen ze zichzelf wel weer verder mee ontwikkelen en het bedrijf, om het alleen maar beter te maken en te krijgen voor de werknemers. Ik denk dat de grootste prioriteit ligt bij de werknemers, doordat ze een strenge selectie hebben moeten doen is er sprake van de juiste werknemer bij de juiste baan zou je denken. Maar toch kan iedereen zich altijd nog verder ontwikkelen, op verschillende gebieden. Daarom is het ook zo belangrijk dat ze juist wel de programma’s blijven ontwikkelen en vernieuwen of aanscherpen. Hierdoor maak je je werknemers alleen maar beter in zijn of haar baan. Dat is een win-win situatie voor het bedrijf. 

Zoals ook beschreven staat in het artikel is het heel belangrijk om de competenties van het bedrijf terug te laten komen. Zodat de werknemers meer gekoppeld zijn aan de doelstellingen van het bedrijf, zodat ze het ook echt gaan uitstralen. Dit zorgt naar mijn mening voor de juiste ontwikkeling van het personeel binnen je bedrijf en geef je de werknemers ook ontwikkelmogelijkheden. Wat er natuurlijk ook weer voor zorgt dat de werknemers hun baan blijven zien als een uitdaging. Ik vind dat dit artikel een goed beeld weergeeft voor een goed lopend bedrijf, als je het zou kunnen uitvoeren en als de werknemers ervoor open staan!  

Coaching blijft een belangrijk onderwerp in de bedrijfswereld, waar blijvend in geïnvesteerd moet worden, wil je je personeel blijven ontwikkelen!


1 opmerking:

  1. Sterke en duidelijke visie Kim. Jij laat zien hoe belangrijk coaching is in het bedrijfsleven. Je moet er in investeren wil je, je personeel blijven ontwikkelen. Blij te zien hoeveel tijd er in coaching wordt gestoken. En dat ze het niet opgeven als de beoordelingsformulieren niet goed werken, maar ze juist aanscherpen.

    BeantwoordenVerwijderen