Slechts
3 procent van de bedrijven geeft aan dat hun performance management programma’s
daadwerkelijk waarde toevoegen. 28 procent van de Europese bedrijven heeft hun
beoordelingsprogramma’s het afgelopen jaar daarom aangescherpt. Dat blijkt uit
een internationale studie van Mercer.
Antoni
van Huissteden, woordvoerder bij Mercer: 'Bedrijven worstelen er duidelijk mee
hoe ze, onder economische druk, zo veel mogelijk rendement uit hun personeel
halen. Ze nemen daarom hun huidige beoordelings- en beloningssystemen onder de
loep en passen deze waar nodig aan.' Mercer onderzocht in de Global Performance
Management Survey 1050 organisaties in 53 landen waar 1000 tot meer dan 10.000
werknemers in dienst zijn.
Van
de onderzochte bedrijven geeft grofweg een op de drie aan dat het verbeteren
van openhartige gesprekken tussen management en personeel de grootste invloed
heeft op het verbeteren van de bedrijfsprestaties. Van Huissteden: 'In Europa
is hier nog veel groei in mogelijk. Slechts 7 procent van de Europese bedrijven
geeft aan dat het management op hoog niveau is opgeleid om openhartige
gesprekken over prestaties en beloningen te voeren. Daarnaast is er ruimte om
meer uit coaching te halen.' 58 procent van het management van bedrijven in de
EMEA-regio is daar extra voor getraind.
De
belangrijkste sleutel voor een goed beoordelingssysteem ligt in de competenties van het management. Het blijkt dat bedrijven
succesvoller zijn naar mate ze doelstellingen beter koppelen aan werknemers,
deze van goede feedback voorzien en de prestaties koppelen aan
loopbaanontwikkeling. Van de bedrijven die persoonlijke prestaties van hun
medewerkers meten, blijkt het management beter gekwalificeerd. Die bedrijven
brengen prestaties beter in kaart en zorgen er voor dat talent groeit.
Een
opmerkelijk verschil tussen Europese en Amerikaanse bedrijven is verder het
niveau in de organisatie waar persoonlijke ontwikkelingsdoelen worden gesteld.
Waar Amerikaanse bedrijven vaker de vrijheid bieden om personeelsdoelen per
land te formuleren, worden deze in Europa vaker centraal gedefinieerd en worden
deze door vertaald naar persoonlijke doelen in dochterlanden.
Redactie
P&O actueel, (2014). Europees
bedrijfsleven zet extra in op coaching. Geraadpleegd op: 18-3-14 van: http://www.penoactueel.nl/Opleiden/Algemeen/2014/1/Europees-bedrijfsleven-zet-extra-in-op-coaching-1452317W/
Mijn visie
Naar mijn mening, vind ik die 3 procent die zeggen dat
het daadwerkelijk iets toevoegt aan het bedrijf maar ontzettend weinig. Dit
omdat je zoveel uit werknemers kunt halen door middel van coaching en
opleidingen. Zo vind ik het ook super goed dat ze er wel iets aan willen doen,
dit omdat ze de programma’s zo aanscherpen zodat er wel een toegevoegde waarde
uitrolt voor het bedrijf. Wat natuurlijk altijd van belang is en zeker in deze
tijd! Daarnaast is iets nieuws natuurlijk ook altijd een goede zet, maar zoals
ook beschreven staat in het artikel is dat niet zo gemakkelijk in deze
economische tijd. Aangezien er niet meer te besteden is en veel bedrijven het
moeten doen met wat ze hebben.
Maar daar kunnen ze zichzelf wel weer verder mee
ontwikkelen en het bedrijf, om het alleen maar beter te maken en te krijgen
voor de werknemers. Ik denk dat de grootste prioriteit ligt bij de werknemers,
doordat ze een strenge selectie hebben moeten doen is er sprake van de juiste
werknemer bij de juiste baan zou je denken. Maar toch kan iedereen zich altijd
nog verder ontwikkelen, op verschillende gebieden. Daarom is het ook zo
belangrijk dat ze juist wel de programma’s blijven ontwikkelen en vernieuwen of
aanscherpen. Hierdoor maak je je werknemers alleen maar beter in zijn of haar
baan. Dat is een win-win situatie voor het bedrijf.
Zoals ook beschreven staat in het artikel is het heel
belangrijk om de competenties van het bedrijf terug te laten komen. Zodat de
werknemers meer gekoppeld zijn aan de doelstellingen van het bedrijf, zodat ze
het ook echt gaan uitstralen. Dit zorgt naar mijn mening voor de juiste
ontwikkeling van het personeel binnen je bedrijf en geef je de werknemers ook
ontwikkelmogelijkheden. Wat er natuurlijk ook weer voor zorgt dat de werknemers
hun baan blijven zien als een uitdaging. Ik vind dat dit artikel een goed beeld
weergeeft voor een goed lopend bedrijf, als je het zou kunnen uitvoeren en als
de werknemers ervoor open staan!
Coaching blijft een belangrijk onderwerp in de bedrijfswereld, waar blijvend in geïnvesteerd moet worden, wil je je personeel blijven ontwikkelen!
Sterke en duidelijke visie Kim. Jij laat zien hoe belangrijk coaching is in het bedrijfsleven. Je moet er in investeren wil je, je personeel blijven ontwikkelen. Blij te zien hoeveel tijd er in coaching wordt gestoken. En dat ze het niet opgeven als de beoordelingsformulieren niet goed werken, maar ze juist aanscherpen.
BeantwoordenVerwijderen