dinsdag 25 maart 2014

Investeren in medewerkers, het belangrijkste bedrijfskapitaal

Opleidingsbeleid van organisaties was traditioneel gericht op de leerwensen van de individuele medewerkers. Nieuw is dat de wensen van medewerkers beter gecombineerd worden met de eisen die het bedrijf stelt.
Traditioneel was het opleidingsbeleid van organisaties gericht op de leerwensen van de individuele medewerkers. Medewerker en chef maakten afspraken in het functioneringsgesprek over de te volgen opleidingen. Nieuw is dat de wensen van medewerkers beter gecombineerd worden met de eisen die het bedrijf stelt. Een organisatie die competenties benoemd heeft, wil dat de opleidingen van medewerkers daar bij aansluiten. Een begrijpelijke ontwikkeling. Maar organisaties moeten er wel op letten dat medewerkers binnen het competentiekader hun eigen leerwensen kunnen formuleren. Want medewerkers dwingen deel te nemen aan een opleiding die niet aansluit bij hun leerbehoeften, staat gelijk aan geld weggooien.

Inventarisatie opleidingsbehoeften
Om er achter te komen welke scholingsactiviteiten voor de organisatie noodzakelijk zijn, verdient het de aanbeveling om de opleidingsbehoeften in kaart te brengen. Daarbij staan de wensen van de organisatie en de medewerkers centraal. Om te bepalen welke opleidingsbehoeften in de organisatie bestaan, is het aan te bevelen om het opstellen van een opleidingsplan systematisch aan te pakken.

Opleidingsplan opstellen
In het opleidingsplan vertaalt u het organisatiebeleid naar concrete opleidingsactiviteiten. Daarvoor worden doelgroepen onderscheiden. Voor elke doelgroep geeft u aan welke opleidingen van toepassing zijn. Een Model opleidingsplan vindt u in Tools en Extra's.

E-learning
Veel bedrijven hebben inmiddels ervaring met verschillende vormen van E-learning. Het is een praktisch instrument, goed geschikt voor vaardigheidstrainingen en de introductie van (technische) innovaties. Maar het middel kent ook beperkingen. Zoals het gebrek aan groepsfeedback en face-to-face interactie.

De modules met de trainingen worden verspreid via intra- en internet. Cursisten kunnen de trainingen daarom overal volgen waar een internetaansluiting is (dus ook thuis, of in het buitenland). Verder kunnen cursisten online contact zoeken met elkaar of de docenten. Dit gaat bijvoorbeeld via chatsessies of netwerken. Het cursusmateriaal kan ieder moment geactualiseerd worden door dit te vernieuwen op een centraal punt. Het nieuwe materiaal is dan meteen beschikbaar voor alle cursisten. Door de interactiviteit krijgt de opleider directe feedback over het opleidingsmateriaal en de resultaten. Kortom, hoewel er ook beperkingen zijn, kent E-learning veel praktische, maar zeker ook didactische voordelen.

De voordelen van E-learning
Didactisch
·         Cursisten komen op een eenvoudige manier met elkaar in contact. Cursusgroepen kunnen virtueel worden samengeknoopt tot kenniskringen
·         Directe feedback van cursisten
·         Cursus-evaluaties zijn direct beschikbaar
·         Altijd de laatste versie voor iedereen beschikbaar, dus geen verwarring door verschillend (oud en nieuw) lesmateriaal
·         Cursisten kunnen op hun eigen tempo en volgens hun eigen volgorde studeren
·         Cursisten kunnen in hun eigen omgeving werken en hebben minder schroom om fouten te maken en vragen te stellen
·         Virtuele trainingen zijn leuk om te doen, waardoor het leereffect groter is
Praktisch
·         Onafhankelijk van tijd en plaats: cursisten kunnen wanneer ze zelf kunnen en willen een opleiding volgen
·         Besparing op reiskosten, minder vaak weg van de kantoorplek
·         Aanpassingen van curusmateriaal kunnen snel gebeuren en zijn direct beschikbaar voor cursisten
E-learning is niet voor alle opleidingen geschikt. Bijvoorbeeld trainingen op houdingsaspecten en motivatietraingen. Daarbij is het wenselijk dat cursisten in groepen allerlei opdrachten uitvoeren, het groepsproces is dan tevens een leerdoel.

Zelf doen of uitbesteden
U staat steeds weer voor de keus: Gaat u een opleiding zelf organiseren, of kunt u dat beter uitbesteden? Als een training gericht is op zeer bedrijfsspecifieke vaardigheden (bijvoorbeeld het bedienen van unieke machines of het hanteren van bijzondere procedures) zal de keuze vaker vallen op zelf doen. Is de leervraag echter gericht op het doorbreken van (vastgeroeste) culturen of het introduceren van innovaties, dan zal een externe opleider beter passen.
Een overzicht van de voor- en nadelen van het uitbesteden of zelfdoen vindt u in Tools en extra's.

Als de keuze op een extern opleidingsinstituut valt, is het aan te bevelen om ten minste twee of drie offertes aan te vragen. Om deze onderling goed te kunnen vergelijken, moet niet alleen op de prijs worden gelet, maar juist op de kwaliteit. Opleiden is altijd duur, maar een slechte goedkopere opleiding is altijd zonde van het geld. Als de offertes bij u worden toegelicht, vraag dan altijd of de trainer meekomt die de opleiding ook voor u gaat uitvoeren. Eén van de belangrijkste voorwaarden voor een geslaagde training is of de trainer en organisatie bij elkaar passen.

Bron: Redactie, (2012). Investeren in medewerkers het belangrijkste bedrijfskapitaal. Geraadpleegd op; 25 maart 2014. Op : http://www.personeelsnet.nl/bericht/investeren-in-medewerkers-het-belangrijkste-bedrijfskapitaal/

Mijn visie
Toen ik de titel las, dacht ik meteen ja dat klopt! Dus toen werd ik wel nieuwsgierig naar de rest van het artikel. Vooral de ondertitel vond ik best wel pakkend. Dit komt doordat de individuele medewerker natuurlijk wel al redelijk centraal stond in bedrijven, maar nu gaan ze de wensen combineren met de eisen van het bedrijf. Waardoor je naar mijn mening de beste binding kunt krijgen tussen werknemer en bedrijf en andersom natuurlijk.

Natuurlijk vind ik het al super om te lezen dat het opleidingsbeleid al helemaal gericht was op de leerwensen van de individuele werknemers. Dat ze het willen gaan combineren vind ik een hele goed ontwikkeling. Voor het bedrijf zeker, maar als hoogste prioriteit voor de medewerkers. Zo krijgen ze zoals ik net ook al aangaf een betere binding. Met name dat ze dan ook zich gaan ontwikkelen aan de hand van de doelstellingen van het bedrijf en de missie en visie. Het is wel verstandig om de medewerkers wel inspraak te laten houden in welke opleidingen of cursussen ze volgen wil je je medewerkers tevreden houden. Want als de combinatie werkt dan heb je een win-win situatie, maar je moet de medewerker zijn competenties naast die van het bedrijf zetten. En zo gezamenlijk kijken wat voor beiden het juiste aansluit. Zoals ook in het artikel beschreven staat, moeten ze dus binnen het bedrijf in kaart gaan brengen wat de leerbehoeften vanuit beiden kanten zijn. Naar mijn mening zou dit een hele goede oplossing zijn voor de juiste binding tussen bedrijf en werknemers. Als ze binnen beiden kant de balans weten te vinden. Om ervoor te zorgen dat beiden evenveel inspraak hebben, in wat er geleerd wordt en waarom en waarvoor. Dit artikel is niet het meest actuele, maar ik vind dat dit nog steeds een hele belangrijke ontwikkeling zou moeten zijn voor medewerkers en bedrijven. Die ze zeker door zouden moeten zetten. Dit kan zorgen voor de beste binding tussen bedrijf en medewerker, waardoor je het uiterste haalt uit je medewerkers. 

In het artikel staat ook een groot stuk beschreven over E-learning. Ik ben heel enthousiast over de reacties en artikelen die ik gelezen heb over E-learning. Er zitten zoveel voordelen aan voor zowel het bedrijf als de werknemer. Zoals ook in het artikel beschreven staat, zijn er natuurlijk beperkingen maar naar mijn mening vallen die zo goed als weg met alle voordelen. Ik vind dat dit nieuwe programma ervoor zorgt dat iedereen op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier kan leren. Terugkomend op de titel van dit artikel, de medewerkers  zijn het belangrijkste bedrijfskapitaal. Want zonder medewerkers heb je geen goed functionerend bedrijf. Dus om in de medewerkers te investeren aan de hand van bijvoorbeeld E-learning vind ik een hele goede investering. De medewerkers krijgen hierdoor de kans zichzelf te ontwikkelen en het op hun eigen tempo te vervullen. Zo neemt de motivatie ook toe voor de medewerkers die minder goed zijn in leren. Zij krijgen ook de kans om zich te ontwikkelen. 

Het laatste blokje van het artikel gaat over zelf opleidingen verzorgen of uitbesteden. Zoals ik net hierboven beschreef vind ik E-learning een hele goede toevoeging binnen een bedrijf. Maar daarnaast is het ook heel goed voor de medewerkers als ze extern gaan kijken. Zoals ik altijd zeg, anderen weten weer meer over andere dingen dan jijzelf. Kortom je kunt zoveel van elkaar leren, dat het misschien wel slim is om externe opleidingen erbij te zoeken. Die kan net weer dat extra beetje aanvulling geven, die misschien wel zorgt voor hele nieuwe ideeën en ingevingen.

Hopelijk kunnen jullie je vinden in mijn visie! 
Daarnaast wil ik nog een keer benadrukken dat het heel belangrijk is dat bedrijven in zijn of haar werknemers investeert, je kunt werknemers hun leven lang blijvend ontwikkelen en het bedrijf haalt er waarschijnlijk veel profijt uit, dus doen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten